domingo, 25 de mayo de 2014

INTERVENCIÓ PSICOPEDAGÒGICA

Les passes a seguir en una intervenció
1. Recollida  de la demanda per via telefònica.
2. Primera entrevista i valoració.
3. Derivació al professional adient.
4. Entrevista, realització de la historia clínica.
5. Sessions de valoració amb el nin,
6. Elaboració i disseny de la proposta d'intervenció.
7. Tornada a la família del pla d'intervenció
8. Implementació de la intervenció.
9. Realització d'informes trimestrals i comunicació amb altres professionals.

1. Recollida  de la demanda per via telefònica.

 Els tutors es posen en contacte telefònic amb l'associació després d'un diagnòstic elaborat per USMIJ, EOEP,  a la fi de concertar una cita amb ANTONELLA, coordinadora (psicòloga).
2. Primera entrevista i valoració.

 Al llarg de l'entrevista amb la coordinadora, psicòloga es recull i s'emplena la   fitxa de dades (feu clic a l'enllaç) del pacient de forma general i s'entrega el full d'inscripció de soci.

Al finalitzar s'indica quin psicòleg va a entrevistar-los  per dissenyar i realitzar la intervenció.


 3. Derivació al professional adient.

Aquest  professional variarà en funció de l'edat i cas a tractar, es a dir, si és tracta d'un cas trastorn de l'espectre d'autisme serà derivat a la psicòloga Jessica Sabiote (la meva tutora) , adult amb TGD, amb autisme amb alt funcionament i altres trastorns del desenvolupament serà derivat a Victor  Navarro ; i la resta serà tractat per Antonella
4. Entrevista, realització de la història clínica.

La coordinadora informa a la psicòloga, Jessica (la meva tutora) tota la informació recollida  durant la 1r entrevista, la fitxa de dades, el diagnòstic presentat per poder planificar l'entrevista amb els tutors.
El referent en la planificació de l'entrevista és "ejemplo de protocolo para el estudio de la historia de desarrollo para niños con trastornos del espectro de autismo, traducido por Rubén Palomo , psicólogo, del equipo IRIDIA"  és el protocol proposat que ha realitzat el Pla Nacional per a nins amb Autisme (LeCouteur et al.,2002, clicar en  http:// www.nas,org.uk/profess/niasa.html )

Altres aspectes a tractar són el tipus d'escolarització  (centre, aula, tutor...) les activitats que realitza com tallers, jocs, amics...  I de la família cal saber les necessitats, preocupacions,recursos, metes...

Durant la realització de l'entrevista,  el nin es atès per l'altre psicòleg on observa la seva actuació  en les activitats , jocs.. presentats.
 5. Sessions de valoració amb el nin.
La finalitat  de les sessions de valoració  tracten de conèixer les habilitats, necessitats, dèficits  per poder establir les pautes i el nivell curricular a treballar  a partir del Model de DENVER d'intervenció temprana, un model comprensiu per infants amb autisme.

 6. Elaboració i disseny de la proposta d'intervenció

Al llarg de les 3- 4 sessions d'observació s'obté un recull de les habilitats , dèficits, necessitats, conductes  i una avaluació de les àrees de desenvolupament del pacient per poder realitzar l'elaboració de la proposta d'intervenció.
 
Respecte el nivell curricular concretament,  tenim en compte el model DENVER  amb els 4 nivells de desenvolupament que cobreixen la comunicació receptiva,la comunicació expressiva, interacció social, habilitats d'imitació, habilitats cognitives, habilitats de joc, habilitats motrius fina i grossa, conducta independent i atenció  conjunta. L'habilitat és considera lograda quan s'executa de forma espontanea en diferents ambients (sessions, casa, escola..)

També a nivell curricular s'empra l'escala de  desenvolupament BATLLE, obtinguda des de "Inventario de desarrollo BATELLE. Ed. TEA  sabent que no és un instrument específic per a nins amb TEA però, és útil perquè tracta les diferents àrees cognitives
Altre aspecte a dissenyar són les sessions individuals, l'horari, freqüència, durada a assistir en APFEM per a treballar amb la psicòloga, sobre la conveniència de participar en algun taller.
7. Tornada a la familia del pla d'intervenció.

La família són el centre de l'intervenc ió doncs s'han d'involucrar al llarg del seu desenvolupament. A la fi, són col·laboradors de tot el procés.

El pla d'intervenció es presenta a la família per obtindre la seva acceptació, comprensió i col·laboració.

A més de presentar el pla, se'ls comunica que a les sessions és treballa des de l'afecte, com es desarrotlla, que s'observa i s'avalua.

A la família s'oferta una formació i assessorament en habilitats i el maneig/enfrontament davant les dificultats; assistir a 1 sessió individualitzada de cada 3 sessions. Se'ls informa de la importància de comunicar qualsevol fet relacionat amb el nin (si dorm bé, si vol o no venir, actitud...) per aconseguir una millora en el procés. També s'entrega una guia tècnica per a pares

GUIA TÉCNICA PARA PADRES

8. Implementació de la intervenció.

La intervenció dins la sessió  individualitzada amb la psicòloga té una estructura definida seguint el model DENVER. Presenta una durada de 60 minuts amb unes rutines.

S'inicia amb una salutació per fer la transició a l'espai de teràpia. Les activitats dins de la sessió són alternades entre actives i tranquil·les, passant de l'àrea de joc a la taula de treball o a l'enrevès. La transició entre cada espai i activitat depèn de la necessitat del nin i, es realitza de manera organitzada. La rutina d'una activitat té una duració de 2-5 minuts  on cal crear oportunitat de comunicació entre terapeuta-nin. Les rutines sensorio-socials  tracten de compartir afecte  entre l'adult i el nin, i augmentar la motivació social mitjançant una interacció positiva. Es finalitza amb una salutació d'acomiadament.

El llenguatge de comunicació durant l'intervenciò dóna prioritat a les estratègies naturals. En la comunicació no verbal es desenvolupa amb gests naturals i convencionals a emprar en diverses situacions (s'aprèn primer, per  amb imitació i després de forma espontània), amb el Sistema de Comunicació d'intercanvi d'imatges (PECS). I en la comunicació verbal emfatitzant les vocalitzacions intencionals.
9.Realització d'informes trimestrals i comunicació amb altres professionals.

Els informes trimestres són una avaluació escrita de l'evolució del nin respecte els objectius programats, activitats realitzades, conductes observades. Aquest son entregats i comentats als pares, als tutors de l'escola i altres organismes professionals implicats.

A partir d'aquest informe es modifiquen les properes intervencions per aconseguir una millora i continuar endavant de forma positiva.

A més a més  es donen pautes per continuar treballant de forma coordinada i si cal realitzen alguna sessió conjunta o entrevista.

No hay comentarios:

Publicar un comentario