sábado, 17 de mayo de 2014

HORARI VISUAL PER A NIN AMB AUTISME.

Alguns manuals sobre autisme comenten que els nins amb autisme són aprenents visuals i que, tota la informació rebuda pel canal visual i a més seqüèncial es ràpidament apresa. La informació verbal es transforma en informació visual, és a dir, en un altre codi de comunicació més senzill per a ells. Doncs, cal tenir-ho en compte per facilitar la intervenció amb ells com una forma d'organització de la sessió.

Les característiques fonamentals  per a elaborar un horari visual per a un nin amb TEA (trastorn de l'espectre del autisme) són: 
  • La diversitat de tipus existent
  • S'adapta als trets propis del nin: habilitats, objectius, àrees de treball
  • S'estableix com una rutina amb possible modificació en funció dels objectius, pictogrames a treballar. Això afavoreix un inici de flexibilitat dins de la rigidesa de l'autista.
  • Ajuda a preveure, disminuir la sorpresa, incertesa.
  • Preveu la seqüència d'activitats a realizar, aquestes tenen un objectiu funcional com per exemple comunicació, interacció social...
  • Ajuda a disminuir la conducta disruptiva, la frustració
  • Ajuda a augmentar la tolerancia.

Tipus d'horaris.
  • Horari visual d'objectes
Aquest horari es presenta com un primer nivell dintre dels horaris.

Nosaltres , el treballem amb un jove amb TEA ,amb discapacitat intelectual amb un grau d'afectació severa i no verbal, adaptant-lo a la seva capacitat d'abstració i simbolització.

Els objectes es col·loquen damunt la taula, ordenats segons  l'ordre de realització i presentan al darrera el berenar, com un reforçador. Treballem  començar la tasca d'esquerra a dreta, ser autonòm...
  • Horari visual fotogràfic.
Aquest tipus d'horari seria el següent nivell.
Es utilitzat per un nin amb TEA.
La seqüència d'activitats es mostrada amb fotos dels objectes a emprar i davall de cadascú d'ells presentem els números 1,2,3 amb la finalitat de treballar "primero, después".

Les activitats són senzilles per aconseguir mantenir la seva atenció, interacció social, poder comunicar-se. S'augmentarà el número d'activitats, si cal.
Aquest horari es col·locat a prop dels objectes a treballar per facilitar la no confusió en l'ordre de realització, la no dispersió entre les activitats (aixecar-se de la cadira i dirigir-se a qualsevol lloc), afavorint la disminució de conductes disruptives o estereotípies. Aquests aspectes també milloren al ubicar la taula de treball aprop i entre l'horari-objectes a treballar-punt/lloc per a guardar-los.
  • Horari visual amb pictogrames.
L'horari es presenta amb pictogrames de la pàgina web ARASAAC. Hem de tenir en compte les tasques a desenvolupar i barrejades entre   reforçadors a la fi de mantenir la motivació  entre tasca-activitat agradable.

Aquest tipus d'horari amb pictogrames  l'empra una boixa amb TEA, no verbal. L'ubiquem damunt la taula de feina d'ella, situada entre el material a treballar i la capsa, on es guarda després de la seva utilització.
El treballar amb aquest horari visual ofereix una ajuda per a augmentar la seva pròpia autonomía. A més a més, de forma clara i concisa es familiaritza en l'estructura esquerra a dreta (forma de treballa del mètode TEACH). A cada tasca finalitzada i després de fer el gest de "Se acabo", trau el pictograma de l'horari per guardar-lo al sobre de "acabado" situat al darrera de tot.Utilitzant aquest mètode aconseguim que l'alumna no arribe mai a confondre's entre les tasques pendents i les finalitzades. Respecte a "guardar" l'objecte, paper, reforçador treballat té una capsa de tela ubicada en un lloc concret i conegut per ella. Cal esmentar que ella mostra certa rigidesa per col·locar-los ordenadament, inclòs de vegades demana ajuda.
L'horari visual amb pictogrames amplia el vocabulari visual de la boixa.
S'ha de tenir en compte que una vegada sap utilitzar  PECS (sistema de comunicació per intercanvi d'imatges) emprant de forma autónoma el "tirar de tira-frase", és a dir, ha assimilat el procés en les sessions d'intervenció terapèutica podem passar a treballar-lo a l'escola , casa , altre àmbit per aconseguir generalitzar-ho. Aquest darrer punt ens reforça la importància de la coordinació psicòleg-pares-escola pel bé de la nina i per aconseguir una millor qualitat de vida.

  • Horari amb paraules 
Les característiques que presenten són les mateixes que els altres excepte que mostren més flexibilitat, poden mostrar-se en diferents formats. Inclòs, anar millorant fins semblar una agenda a mesura que la persona amb TEA augmente en autonomia.
Les reflexions sobre els horaris visuals s'han elaborat des de la pràctica directa en les sessions d'intervenció i de la lectura dels llibres:
  •  MARTOS PÉREZ,J. ; LLORENTE COMÍ, M.  "Los niños pequeños con autismo. Soluciones prácticas para problemas cotidianos" Equipo DELETREA ( cap. 2 Los apoyos visuales)
  • MESIBOV, G.  y HOWLEY, M. "El acceso al currículo por alumnos con trastorno del espectro del autismo: uso del programa TEACCH para favorecer la inclusión" Ed. Autismo Ávila. (cap.5 Los horarios visuales: ¿qué está pasando?)
La lectura d'aquests capítols em confirmen que en l'elaboració dels horaris visuals per a les sessions d'intervenció presenten una coherència  entre la teoria i la pràctica real. Que  l'horari visual és una forma molt clara d'organitzar la sessió on s'informarem al nin què farem exactament i la quantitat de feina que haurà de fer i tambè dels premis que rebrà. On es treballa d'esquerra a dreta per reforçar la lectoescriptura però en altres horaris es teballa de dalt a baix. I de menor grau d'abstracció que és  l'horari amb objectes al de major grau, horari amb paraules 




No hay comentarios:

Publicar un comentario