martes, 29 de abril de 2014

MARIA. MES DE MARÇ

Maria,  és una boixa de 8  anys que presenta  trastorn de l'espectre d'autisme,TEA, amb implant coclear, no verbal. Acudeix a APFEM des d'octubre 2013. En l'actualitat participa amb una sessió individualitzada i un taller TEA compartit amb un altre boix TEA i una col·laboradora , que s'encarrega d'atendre-la. Nota, aquest nom de l'alumna és un pseudònim

Setmana del 10 -15 .
Abans d'iniciar el treball amb Maria, la meva tutora m'explica els objectius a treballar a mig/llarg en les àrees de comunicación, cognició, motricitat, autonomia, conducta, socialització, joc. Com exemple podem indicar alguna àrea
  • Comunicació
       -Ús de PECS per realitzar demandes/peticiones
       -Assenyalar amb el dit índex
       -Contestar si/no a preguntes tipus: ¿Quieres...?
       -Realitzar el gest de "SE ACABO"
       -Realitzar el gest de "DAME" per sol·licitar objectes.
       Els 3 darrers objectius s'inicia la seva introducció.
  • Cognició 
      -Comptabilitzar d' 1 fins 7
      -Comptabilitzar assenyalant
      -Ordenar seqüències (de 2 passos) 
      -Seguir instruccions/models visuals
  • Motricitat
      -Retallar cartolina per les línies rectes i diagonals.
      -Pintar sense sortir-se'n amb ajuda d'unes vores gruixudes.
      -Escriure en espais delimitats.
      -Ús adient de les tisores.
  • Autonomia
      -Seguir horari visual amb pictogrames
      -Col·locar-se la jaqueta sense ajuda.
  • Socialització
      -Participar en jocs senzills per torns.
      -Augmentar les interaccions dirigides cap l'adult i els seus iguals.
  • Joc.
      -Augmentar el repertori d'interessos/reforçadors
  • Conducta
     -Finalitzar un joc amb ajuda del temporitzadors sense mostrar conducta
      disruptiva.
     -Buidar recipient de manera adequada.
     -Tolerar les correccions per part de l'adult.
     -Esperar la instrucció de l'adult sense mostrar conducta disruptiva.
També xerrem dels reforçadors, com s'integren, es descobreixen i el paper de la família per conèixer-los. Per a Maria, entre ells són els comestibles, efectes lluminosos... li agrada tocar i xuclar objectes que representen menjar, encendre i apagar els llums de color. 
Al llarg de la sessió havia d'identificar els objectius treballats. La conclusió fou que tots no eren treballats, altres com  fer el gest SE ACABO no era manifestat amb  claredat.
Al finalitzar la sessió de taller ho comentem on destaque la seva rapidesa en la realització de les tasques presentades al horari visual. Com entre aquestes hi ha un reforçador . La seva actitud davant d'algo que no li agrada expressa GRU.. GRRR. La realització del gest DAME acompanyat de la seva pronúncia. La explicació gestual i verbal d'iniciar l'activitat d'esquerre a dreta i de dalt a baix , fet que nosaltres realitzem de forma inconscient. 

 Setmana del 18 -22 
El treball es presenta amb l'horari visual de pictogrames. S'observen les tasques, com utilitza l`índex per assenyalar, davant la dificultat de filar fil/cordó pels forats d'uns botons demana AYUDA gestual, la seva actuació davant del reforçador.  Al finalitzar l'horari té un temps per demanar allò que desitja, avui agafa de la mà a la tutora per guiar-la i indicar-ho moment que s'aprofita per recordar-li, presentar el llibre de comunicació (el seu objectiu es demanar allò que no sigui visible emprant PECS).

Setmana del 24 al 28.
Cal esmentar la realització del gest d'enfada i contenta al finalitzar una tasca. Davant una correcció en l'objectiu de pintar "UN POCO MÁS" tolera la frustració. Empra el llibre de comunicació per demanar el carrito i després d'uns instants d'estar jugant amb ell es presenta el temporitzador de sorra, per indicar, ajudar  a fer una feina amb temps.
Cal reflexionar que aquests gests, conductes observades i reflectides només indiquen que en aquell breu instant s'han produït.


No hay comentarios:

Publicar un comentario